Scroll
WitchWorld
Themapark Almere
Founder Ton Theunis had een grote ambitie: de realisatie van een themapark in Almere met een capaciteit van 800.000 bezoekers per jaar. Vanuit mijn marketingachtergrond heb ik voor het merk WitchWorld een nieuw logo en een allesomvattende identiteit gecreëerd. Ook heb ik geholpen bij het aanscherpen van de propositie. Daarnaast heb ik bijgedragen aan projecten zoals De Drakenboom en was ik verantwoordelijk voor de uitvoering van evenementen, waaronder de Open Kasteeldagen, die ruim 25.000 bezoekers trokken.
Opdrachtgever
WitchWorld
Almere, Nederland
Uitgevoerd & duur project
2011-2027
6 jaar
Doelstelling
Ontwikkeling van een toonaangevend, krachtig internationaal merk, ontwikkeling van het submerk Drakenboom, ontwerpen van diverse uitingen waaronder boekenserie.
Type werkzaamheden
Merk ontwikkeling, Propositie & Positionering, Product ontwikkeling, submerk ontwikkeling, Relatie management, Operationeel Project Management, Marketing & Communicatie
Het idee
Een nieuw themapark met voornamelijk darkride-attracties, gebaseerd op eigen gecreëerde sagen, als fundament voor een breed en versterkend productassortiment gericht op 850.000 bezoekers per jaar. De beoogde locatie: de kasteelruïne in Almere, gelegen direct aan de A6, met een strategische verbinding naar Amsterdam en Utrecht. Het concept werd bedacht door een lokale ondernemer en ondersteund door een team van meer dan 100 vrijwilligers uit binnen- en buitenland.
Als vrijwilliger raakte ik al snel op hoog niveau betrokken bij de strategische vormgeving van het merk en de identiteit. Ik ontwierp een nieuw logo met een bijpassende internationale uitstraling en hielp mee om het bestaansrecht van het park te definiëren. Hierbij liet ik me inspireren door sterke merken zoals Disney en de Efteling, en door succesvolle parkformules zoals Europa-Park en Alton Towers.
Eigen verhalen komen tot leven
Door het vertellen van eigen verhalen centraal te stellen, creëerden we een stevige basis om deze verhalen te vertalen naar diverse belevingsvormen, waaronder attracties en (digitale) middelen zoals films en games. Dit zorgde ervoor dat al deze verschillende elementen elkaar konden versterken en er een exclusieve behoefte ontstond bij de doelgroep. Hierdoor bood WitchWorld een unieke beleving die nergens anders verkrijgbaar was.
Geïnspireerd door bestaande sprookjes, sagen en mythen, creëerden we een geheel nieuwe wereld met eigen karakters en bijzondere wezens. Schrijver en founder Ton Theunis verweefde lokale geschiedenis met een mythische wereld vol unieke figuren. Voor deze boekenreeks ontwierp ik de kaften en de promotiematerialen.